The Big Flat Now

Vor gefühlten hundert Jahren schrieb ich hier irgendwo, „we made grey goo, now what“. Im Text, der dieser Stelle voranging, beschrieb ich das Netz als den ultimativen Erfüllungsgehilfen der Dekonstruktion, in dem alles mit allem kollidiert und in einer Million mikroskopischer Explosionen in seine Grundbestandteile zerlegt wird.

Das Phänomen hinterlässt eine Kultur, Sprache, Ästhetik und Ausdrucksform, die ihre Items in seine Bestandteile auflöst, diese als gleichberechtigte Elemente nebeneinanderstellt (oder in chronologischer Form in einem Feed darstellt) – und von hier einen neuen Nullpunkt schafft. Ein großes weites Nichts aus zerriebener Vergangenheit, ein neuer Ground Zero für die Zukunft, geschaffen durch die Durchdringung aller Realität durch digitale Wiederverwertung in einem immer währenden, kulturellen Loop.

Das (fantastisch aussehende) Design-Magazin 032c nennt das Phänomen The Big Flat Now und im Text gleichlautender Headline beschreiben sie es als „a unified slime called ‘content’“. Grey Goo, Unified Slime. Same same everywhere.

Wir haben uns schon vor Jahren die Köpfe darüber wundgegrübelt, wie wir dem Problem der Dekontextualisierung und der Gleichmacherei von „Items im Feed“ begegnen könnten, in dem ein lustiges Video einer Katze gleichberechtigt neben gedankenschweren Betrachtungen zur politischen Weltlage steht und der Barock neben den Swinging 60s und Retrotech aus den 80s. Grey Goo und Unified Slime haben eine Antwort auf dieses Phänomen: „Resistance is futile“ – Widerstand ist zwecklos.

Die Digitalisierung hat die Vergangenheit in dekontextualisierte DJ-Tools verwandelt und Facetwitterblogs sind Mixer. Willkommen im Big Flat Now.

032c: The Big Flat Now: Power, Flatness, and Nowness in the Third Millennium

On the internet, the gap between next door and next continent implodes. Northern Baroque paintings, Triassic fossils and yesterday’s op-eds are tabs on the same browser. Raised by a global chorus of voices, our identities are voluntary, malleable and unprescribed. We are everywhere, anytime and everyone at once.

Along with architect Jack Self and graphic designer Jonathan Castro, 032c devoted the cover story of its summer issue to mapping a new cultural moment we call The Big Flat Now. This terrain is already a platform for new forms of creativity, upvoted into existence by the same mass who invented them. In this ecosystem, gesture, friendship and amateurism have replaced jargon, messaging and expertise. Product design has become a form of DJing — and DJing has become a form of product design. Contemporary art and luxury fashion have come to operate according to the same logic, sharing practitioners who glide freely between each field. Film, music, fashion, visual art and the marketing machines that support them have been compressed into a unified slime called “content.” […]

Some voices, especially those who prognosticate about the internet being the end of culture, have confused The Big Flat Now with postmodern irony. They describe this new order’s cultural products as collages that simply push around pre-existing references. However, there is nothing inherently inauthentic or cynical about this activity.

The early days of the mainstream internet were dominated by mashups and remixes, but creative license in the era of The Big Flat Now is about being both at once. The spirit of the mash-up was driven by the novelty of seeing two unexpected things appear side by side, as well as the pseudo-countercultural act of intervening in pop culture. The humor of this gesture falls flat for Generation Z, whose unparalleled degree of visibility and cultural access makes irony feel cheap. Where remixing is part of a dialogue about the zeitgeist, the condition of being both is strictly about the future. It describes a reality in which we can all own new space, rather than competing to replicate the status quo.

While past modes of communication relied on explanations, definitions and arguments, creative practitioners today operate predominantly through mood and ambiance. Through the logic of “being both,” The Big Flat Now will present us with concepts that push toward the edges of our existing systems of meaning. When a mumble rapper chants an inaudible hook, or a stylist refers to an “early grunge color story,” they are each practicing their craft on the edge of language. Tech mogul Elon Musk and indie star Grimes’ unironic romantic relationship; Playboi Carti’s use of sounds as opposed to words to make a lyrical patchwork in his songs; and the baby dragons clutched in the arms of models on the Gucci Autumn/Winter 2018 runway — are all phenomena that can be decoded through the lens of this new paradigm.

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