Die sozialen Bühnen des Internets

30. März 2019 14:37 | #Psychologie #Soziologie #synch

Michael Sacasas aktualisiert Erving Goffmans Theateranalogie der soziologischen Rollentheorie für die Geschichte des Internets: Stages, Structures, and the Work of Being Yourself.

Die Theateranalogie sagt, dass wir im gesellschaftlichen sozialen Umgang Rollen einnehmen: Kollege, Spielpartner, Arbeitnehmer, Vereinsmitglied, Restaurantbesucher und so weiter. Diese Rollen unterliegen sozialen Regeln und unser Verhalten orientiert sich an diesen. Dieser gesellschaftliche Umgang verhält sich analog zu einer Theaterbühne. Im privateren Umgang allerdings unter Freunden, mit dem Partner oder dergleichen, verhalten wir uns analog zur Backstage, sind gelöst, der Umgang folgt privateren, lockereren Regeln und ist offener für Regelverstöße und Tabubrüche.

Sacasas überträgt diese Analogie auf das Netz und proklamiert einen Verlust der Backstage, in dem unser sozialer Umgang im Netz nur nach den Regeln der Theaterbühne verläuft. Zwar schaffen wir uns derzeit neue Backstage-Erfahrungsbereiche durch Zweit-Accounts und Rückzugsräume wie Discord-Server oder „flüchtige“ Social Media Kanäle wie Snapchat, in denen Postings nach einer bestimmten Zeit verschwinden. Dennoch bleiben die Sozialen Medien des Mainstreams, also Twitter und Facebook, ewige Theaterbühnen auf denen wir gezwungen sind, konstant Rollen zu spielen und Identitäten zu verwalten unter einem enormen, nie gekannten Druck des Sozialen.

Dieser Druck des Sozialen entstammt einer ebenfalls nie gekannten Überwachung durch die Gesellschaft selbst. Wir alle stehen auf unseren Bühnen und schauen uns gegenseitig bei einer Performance zu, während praktisch keine digitalen Backstage-Bereiche in der Breite existieren. Das Resultat ist ein enormer Konformitätsdruck und ein Machtkampf der User um die Etablierung der sozialen Regeln, dem praktisch keiner ausweichen kann und der konstant stattfindet.

Sacasas konstatiert dem modernen Netz damit eine „dunkle Strukturisierung“, die von sich behauptet, eine subversive Anti-Struktur zu sein für den ungeregelten, unmoderierten, offenen sozialen Austausch, die aber nur Freizeit ohne Erholung erzeugt, Vertrautheit ohne Intimität, Spiel ohne Freude und Lachen ohne Fröhlichkeit („lol“) bietet.

Eine passende Analogie und eine bittere Abrechnung mit den veralteten Utopien des Internets: „Always on“.

In our contemporary, digitally augmented society the mounting pressure we experience is not the pressure of conforming to the rigid demands of piety and moral probity, rather it is the pressure of unremitting impression management, identity work, and self-consciousness. Moreover, there is no carnival. Or, better, what presents itself as a carnival experience is, in reality, just another version of the disciplinary experience.

Consider the following.

First, the early internet, Web 1.0, was a rather different place. In fact, a case could be made for the early internet being itself the carnivalesque experience, the backstage where, under the cloak of anonymity, you got to play a variety of roles, try on different identities, and otherwise step out of the front stage persona (“on the internet nobody knows you are a dog,” Sherry Turkle’s Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet, etc.). As our internet experience, especially post-Facebook, became more explicitly tied to our “IRL” identity, then the dynamic flipped. Now we could no longer experience “life on screen” as anti-structure, as backstage, as a place of release. Online identity and offline identity became too hopelessly entangled. Confusion about this entanglement during the period of transition accounts for all manner of embarrassing and damaging gaffs and missteps. The end result is that the mainstream experience of the internet became an expansive, always on front stage. A corollary of this development is the impulse to carve out some new online backstage experience, as with fake Instagram accounts or through the use of ephemeral-by-design communication of the sort that Snapchat pioneered.

Indeed, this may be a way of framing the history of the internet: as a progression, or regression, from the promise of a liberating experience of anti-structure to the imposition of a unprecedentedly expansive and invasive instrument of structure. […]

Our experience of social media can be an infamously surveilled and policed experience. Undoubtedly, there is pressure to conform to ever-evolving standards regulating speech and expression, for example. This pressure manifests itself through blunt instruments of enforcement (blocking, harassment, doxxing, etc.) or more tacit mechanisms of reward. Either way, it is not a stretch to say that we negotiate the demands of an emerging, perhaps ever-emerging moral code whenever we use online platforms. We might even say that the disciplinary character of the social media activity takes on an oddly ritualistic quality, as if it were the manifestation of some ancient and deep-seated drive to cleanse the social body of all forms of threatening impurities.

But it’s one thing to conform to a standard to which you more or less assent and arising from a community you inhabit. It’s quite another to conform to a standard you don’t even buy into or maybe even resent. This is basically the case on many of our most popular digital forums and platforms. They gather together individuals with disparate, diverging, and conflicting moral, political, religious stances, and they thrust these individuals into meta-communities of performative and competitive display. Not surprisingly, interested parties will take recourse to whatever tools of control and discipline are available to them within the structures of the platforms and forums that sustain the meta-community. The result, again, a disciplinary experience in a space that was assumed to be liberating and empowering.[…]

Think, then, of the dark perfection of a structure that has convinced it is really an anti-structure, a front stage that invites us to think of it as a back stage. We end up unwittingly turning to the very source of our exhaustion, anxiety, burnout, and listlessness for release and relief from the same. The result is recreation without rest, familiarity without intimacy, play without joy, laughter without mirth, carnival without release—in short, the feeling that society is on the brink of exploding and the self is on the brink of imploding.

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