Climate Leviathan eats Liberalism

28. August 2019 13:48 | #Klimawandel #Philosophie #Politik

Geoff Mann begräbt im Boston Review die Idee des klassischen Liberalismus (circa FDP) angesichts des Konzepts des Anthropozän, das angeblich kein Narrativ des Fortschritts enthalte: The Anthropocene challenges liberalism’s vision of permanent progress. So why has it become another technocratic tool of liberal bureaucracy?

Ich unterschreibe viele der Phänomene, die Mann beschreibt, sehe aber nicht, weshalb das Konzept eines geologisch menschbeeinflussten Zeitalters keinen Fortschritt ermöglichen sollte. Mann beschreibt diese Phänomene des Anthropozän (Klimawandel, massive Plastikverschmutzung, Verlust der Artenvielfalt) als unumkehrbar und proklamiert, der klassische Liberalismus könne mit den Herausforderungen des Klimawandels schlichtweg nicht umgehen, da das Menschenbild des Liberalismus auf dem (falschen) Universalismus des „Guten Lebens“ gebaut wurde. Das ist nun aber wirklich das Problem der Liberalen und nicht das der wissenschaftlichen Debatte um den Begriff des Anthropozän.

Gut ist der Text an den Stellen, an denen er die Krisenhaftigkeit des Klimawandels analysiert und kritisiert: Der Klimawandel ist keine Krise mit einem Ende und diesem oder jenem Ausgang, der Klimawandel ist ein permanenter Zustand, mindestens für das nächste halbe Millennium. Der Neo-Liberalismus alter Schule hat kein Vokabular, um damit umzugehen.

Geoff Mann beschreibt im Text davon ausgehend eine neue globale politische Ordnung, die er in seinem gleichnamigen Buch Climate Leviathan nennt, deren Gesellschaftsvertrag das Anthropozän darstellt. Geoff Mann ist damit Christian Lindners Profis um mindestens eine Generation voraus.

If spiraling political economic inequality, the disintegration of democracy (however nominal), and the rise of macho racist nationalism did not seem challenging enough, climate change alone promises a red alert that is unlikely ever to turn off. “Progress” is not one of the things we expect the Anthropocene to inaugurate. One might even go so far as to say that if the Anthropocene has a plot, it is usually presumed to be tragic. Insofar as it has a place in the metanarrative it is, I think, widely understood as potentially the final act in the “human drama.” It sometimes seems as if our purpose, now, as actors in that staging, is simply to delay the curtain call as long as possible. We are in a transition during which “adaptation” supplants “progress” as the telos of the age.

This has potentially devastating implications not only for the liberal metanarrative, but for liberalism more broadly, at least partly because it seriously destabilizes its capacity to provide its proponents, or anyone else, with some sort of useful historical and geographical orientation. Growth, progress, consensus, reason, reasonableness, equilibrium: none of this can be depended upon at present. Even liberalism’s conception of what it means for something to go wrong, the promised finitude of the moment of crisis, does not work anymore. If we prod at these cracks proliferating in liberal ideology and institutions—cracks from which the Anthropocene emerged—we also find ourselves challenging concepts like “risk” and “uncertainty” which we use to help ready ourselves for the future.

All of which is to say that the reality management system by which history is assembled for Spaceship Earth’s most privileged passengers has failed, and those passengers do not know what to think or do because the categories that are supposed to make sense of experience are increasingly inadequate. The tragedy of liberalism is its inability to narrate the end of progress. Yet this is the impossible task asked of the Anthropocene. […]

Climate Leviathan is an emergent global order committed to the organization of a form of planetary sovereignty that can overcome the so-called “collective action problem” posed by climate change. Framed in terms of Arendt’s “terrible truth,” Leviathan is, at its most fundamental, a mechanism for the distribution of life’s burdens on a hotter and more volatile planet. Moreover, because those burdens are not always usefully captured by “risk” and “uncertainty,” this will largely involve the distribution of responsibility for future burdens.

One might even say that if Leviathan is a mode of planetary rule, the Anthropocene is its social contract.

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